Advertising

Friday 30 December 2011

Re: Re: [wanita-muslimah] Kota SUci Makkah --> Indonesian maid brutally raped

 



Ada Hilton di Madinah, malah dekat masjid Nabawi. KFC dan Pizza Hut juga ada di kedua kota haram tersebut.
 
Wassalam,
 
chodjim
 
 
----- Original Message -----
Sent: Friday, December 30, 2011 7:58 AM
Subject: Re: Re: [wanita-muslimah] Kota SUci Makkah --> Indonesian maid brutally raped

 

Hotel2, hilton sheraton itu boleh ndak dibangun di Makkah Madinah?

Aku bingung, gambar Makkah kok nggak pake hotel bintang 5 itu ya, misleading sekali.

Rupanya lebih "suci" kota Washington DC ya. Semuanya taat, nggak ada pembangunan gedung yg lebih tinggi dari Capitol, nggak ada kawasan2 industri. Alhasil pembangunan kota2 satelit/suburban seperti Bethesda dll jadi marak.

Salam
Mia

Sent from my BlackBerry® smartphone from Sinyal Bagus XL, Nyambung Teruuusss...!

From: wawan™ و و ﻦ <hrn.milis@gmail.com>
Sender: wanita-muslimah@yahoogroups.com
Date: Fri, 30 Dec 2011 07:33:55 +0700
To: <wanita-muslimah@yahoogroups.com>
ReplyTo: wanita-muslimah@yahoogroups.com
Subject: Re: Re: [wanita-muslimah] Kota SUci Makkah --> Indonesian maid brutally raped

 


2011/12/29 chodjim <chodjima@gmail.com>


Sebenarnya, kota Mekah dan Madinah tidak pernah disebut sebagai kota suci. Tetapi, kedua kota itu disebut al-haramaan. Arti sebenarnya adalah dalam kedua kota itu diharamkan bertindak mungkar dan fakhsya' (termasuk peperangan).
 

Maksud dari Tanah Haram adalah Allah telah melarang seseorang untuk mengusir hewan buruannya, mencabuti tumbuh-tumbuhannya dan mengambil barang temuannya. Pada saat penaklukan Kota Makkah Rasulullah saw bersabda, "Sesungguhnya negeri ini telah Allah haramkan pada saat diciptakan langit dan bumi. Maka, dia haram dengan keharaman Allah hingga hari Kiamat. Tidak boleh dicabut durinya, tidak boleh diusir binatang buruannya, tidak boleh diambil barang temuannya kecuali dia bermaksud untuk mengumumkannya." (HR. Ibnu Majah)

Ikrimah ra berkata, "Yang dimaksud dengan tidak boleh diusir binatang buruannya adalah jangan sampai seseorang mengusirnya dari tempat binatang itu bernaung. Kemudian dia sendiri yang duduk di tempat naungan itu."


Perbezaan Tanah Haram Makkah (THM) dgn kawasan lain (Tanah Halal) 

1. Seseorang tidak patut memasuki Tanah Haram Makkah melainkan dengan niat ihram (Wajib). Sementara ulama mazhab Syafie berpendapat, niat ihram ketika memasuki THM adalah sunat.

2. Binatang buruan di kwsn ini adalah HARAM diburu, sama ada oleh mereka yg berihram atau tidak, kecuali binatang berkenaan amt merbahaya dan biasanya akan menyerang manusia.

3. Setiap tumbuhan yang masih hidup dan tumbuh sendiri dan bukan ditanam oleh manusia dlm THM ini adalah HARAM dipotong/ditebang kecuali pokok al-Izkhir.

عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَوْمَ فَتْحِ مَكَّةَ إِنَّ هَذَا الْبَلَدَ حَرَامٌ حَرَّمَهُ اللَّهُ لَمْ يَحِلَّ فِيهِ الْقَتْلُ لِأَحَدٍ قَبْلِي وَأُحِلَّ لِي سَاعَةً فَهُوَ حَرَامٌ بِحُرْمَةِ اللَّهِ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ لَا يُنَفَّرُ صَيْدُهُ وَلَا يُعْضَدُ شَوْكُهُ وَلَا يَلْتَقِطُ لُقَطَتَهُ إِلَّا مَنْ عَرَّفَهَا وَلَا يُخْتَلَى خَلَاهُ فَقَالَ الْعَبَّاسُ يَا رَسُولَ اللَّهِ إِلَّا الْإِذْخِرَ فَإِنَّهُ لِبُيُوتِهِمْ وَلِقَيْنِهِمْ فَقَالَ إِلَّا الْإِذْخِرَ 

Dari Ibnu Abbas, Rasulullah SAW telah bersabda, Ini adalah negeri yang Allah haramkan sejak dijadikan langit dan bumi. Ia telah menjadi haran dengan hukuman Allah SWT sehingga hari qiamat. Ia tidak boleh dipotong durinya, tidak boleh diganggu buruannya, tidak boleh diambil sesuatu yang tertinggal tanpa tuan di dalam kawasannya kecuali bagi mereka yang mahu mengiklankannya dan tidak boleh dicabut rumpunya yang hijau. Maka kata  al-Abbas, Ya Rasulullah SAW, adakah dikecualikan al-Izkhir. Isa digunakan dalam pekerjaan dan juga untuk rumah mereka, maka jawab Rasulullah SAW, dikecualikan al-Izkhir. Hadis Riwayat Ahmad, lihat juga hadis riwayat Bukhari dgn lafaz yang berbeza.

Walau bagaimanapun, memotong sebarang pokok yang ditanam oleh manusia spt pokok kurma, delima, gandum dsb atau memotong rumput yang telah mati, tidak menjadi satu kesalahan. Begitu juga perbuatan membunuh gagak, ular, tikus, anjing garang atau mana-mana binatang yang tidak termasuk dalam jenis binatang buruan, tidak menjadi kesalahan.

4. Tanah serta anak batu dari THM adalah tidak dibenarkan dibawa keluar. Sementara ulama Hanafi berkata ia adalah harus dan tidak mengapa...

5. Jamhur ulama' menetapkan bahawa orang kafir tidak dibenarkan memasuki THM, sama ada utk menetap atau utk lalu shj. Abu Hanifah pula mengharuskannya selagi mereka tidak bermastautin.

6. Sesuatu benda yang tercicir dan tidak diketahui siapa tuannya di THM, adalah haram diambil utk dimiliki. Ia hanya halal utk diambil oleh org yang mahu mengiklankannya sahaja. 

وَلَا تُلْتَقَطُ لُقَطَتُهَا إِلَّا لِمُعَرِّفٍ

Barang tercicir (Luqathah) di sana (THM) tidak boleh diambil kecuali oleh orang yang mahu mengiklankannya. Hadis riwayat Bukhari.  Lihat juga hadis riwayat Abu Daud dan Ahmad dgn lafaz yang berbeza.

7. Mereka yang melakukan pembunuhan di THM dikenakan diyat yang lebih berat.

Menurut Imam Ahmad ialah tambahan drp bilangan diyat  dgn kadar 1/3 drp diyat yang asal.

8. Haram mengembumikan org Kafir di THM atau mengali kuburnya.


 

__._,_.___
Recent Activity:
=======================
Milis Wanita Muslimah
Membangun citra wanita muslimah dalam diri, keluarga, maupun masyarakat.
Twitter: http://twitter.com/wanita_muslimah
Situs Web: http://www.wanita-muslimah.com
ARSIP DISKUSI : http://groups.yahoo.com/group/wanita-muslimah/messages
Kirim Posting mailto:wanita-muslimah@yahoogroups.com
Berhenti mailto:wanita-muslimah-unsubscribe@yahoogroups.com
Milis Keluarga Sejahtera mailto:keluarga-sejahtera@yahoogroups.com
Milis Anak Muda Islam mailto:majelismuda@yahoogroups.com

Milis ini tidak menerima attachment.
MARKETPLACE

Stay on top of your group activity without leaving the page you're on - Get the Yahoo! Toolbar now.

.

__,_._,___

0 comments:

Post a Comment